Aasta noor logopeed 2022
ANNA MARIA ÜLVISTE

Kaasteelised, kolleegid, sõbrad on Sind iseloomustanud järgmiste sõnadega:
Sa oled superinimene ja -kolleeg. Sa oled lihtsalt parim! Väga tark, nutikas, ärgas, aval, tagasihoidlik, tasakaalukas, kahe jalaga maa peal, huumorimeelne, siiras, aus, tugeva vaimuga ja vapustava töövõimega. Sa oled nagu üks kindel kants ja varjupaik!
Sa ei otsi lihtsaid lahendusi ja turvalisi olukordi, sest see oleks igav. Vastupidi – Sa otsid erialaseid väljakutseid, soovides eriala arendada ja sellest lähtuvalt oled valinud ka oma doktoritöö teema. Ja mis peamine – Sa oskad raskusi ja pingutust nautida. Sa ei talu lollust ja eneseimetlust.
Sul on imetlusväärne võime saavutada üliõpilaste usaldus, jäädes samal ajal autoriteediks. Sul on tugev missioonitunne ja eetika: Sul on alati meeles suurem eesmärk – milleks on vaja teadust, milleks on vaja üliõpilasi õpetada – et abi saaksid need, kes end ise aidata ei suuda.
Oma sooja südame, hea huumorisoone ning suure teadmiste pagasiga oled Sa tudengitele suureks eeskujuks. Sa oled imetlusväärse põhjalikkuse ja töövõimega õppejõud! Sinu poolt antud tagasiside tudengitele on alati edasiviiv ja abistav, kuid siiski soe ja sõbralik. Sa toetad, hoolid, mõtled kaasa ja tahad tudengitele parimat ka loengusaalist väljaspool.
Sa oled ülimalt innovatiivne ja põhjalik. Sa oled valmis panustama igasse valdkonna, olles seejuures toetav ning koostööaldis igal sammul. Sul on selge visioon, missugune peaks olema koht, kuhu vanem tuleb enda lapsele abi saama ning, missugused spetsialistid seal tööd teevad. Sa tood ka enda kolleegides esile nende tugevused ning lased kõikidel särada endale sobivas valdkonnas.
Olenemata rohketest ettevõtmistest ja kohustustest oled Sa ka sõber, kes leiab alati aega nii mure ära kuulamiseks kui ka töövõidu üle rõõmustamiseks.
Palju õnne, Anna Maria!
Aasta logopeedia tegu 2022
TARTU HERBERT MASINGU KOOLI INTERAKTSIOONIKESKUS (Liis Rumm)
See oli alles kevadel, kui arutasime, kuidas saaks teha nii, et laps saaks selle vahendi suhtlemiseks, mida tal vaja on, millega ta hakkama saab? Mitte selle, mis näeb välja ilus, lahe ja kallis. Kuidas teha nii, et pärast uhke aparaadi kättesaamist ei tabaks lapsevanemat üllatus, et muutust ei tulegi ja kallis kommunikaator ei läheks kappi? Kuidas teha nii, et lapsevanem ei solvuks, kui Sotsiaalkindlustusamet taotlusele eitava vastuse annab? Kuidas viia vanemateni arusaam, et alguses piisab päris vähesest, kõigest üksikutest piltidest, et anda lapsele võimalus maailmaga suhelda? Kuidas teha nii, et koos õige vahendiga kaasneks ka õpetajate, lapsevanemate ja teiste lähedaste oskus vahendit kasutada? Millest peab üldse alustama?
Need olid kõik alguses küsimused ja õhkõrn idee ja unistus keskusest, kuhu tuleb laps koos vanemaga, mitte ainult 45 minutiks, vaid korduvalt ja korduvalt, kus oleks olemas võimalus hinnata last, tema võimeid ja vajadusi. Kus oleks võimalik proovida ja harjutada.
Kõik saabki alguse unistusest. Idee on seeme. Seeme hakkas idanema tänu mõistvale ja uutele ideedele avatud juhtkonnale Herbert Masingu koolis, kes oskas kaasata õige partneri – Tartu Ülikooli Kliinikumi Lastefondi õigete asjade nimel. Leiti ruumid, tehti remont, anti võimalus tellida kõik vahendid, mis võiks olla vajalikud, mitte ainult need, mis on Eestis juba olemas.
Kuid see pole kõik. See on vaid majanduslik külg. Et keskust kokku panna, on alustuseks vaja teadmisi, mis saavad alguse hoolimisest, huvist, soovist osaleda koolitustel, isegi kui need toimuvad öötundidel. On vaja TIPPSPETSIALISTI – logopeedi, kes huvitub alternatiivkommunikatsioonist süvitsi ja oskab endaga kaasa haarata kolleegid, juhtkonna ja erinevad ametkonnad.
Kiire, emotsionaalne, kirglik ja põhjalik kõiges, mida ta teeb. Oma energiaga suudab ta nakatada ka teisi enda ümber. Nii sünnivad ideed, mis muudavad maailma paremaks.
Tänu sellele ühisenergiale sündis Liisi suure panuse toel Tartu Herbert Masingu Kooli interaktsioonikeskus.
Meil jääb loota, et see keskus on vaid esimene linnuke sel alal.
Palju õnne ja palju õnnelikke lapsi keskusele!
Elutööpreemia 2022
ÜLLE KUUSIK
Ülle on oma erialase tegevuse pühendanud tööle väikelaste ja nende vanematega. Teda võib nimetada Eesti varajase märkamise ja sekkumise eestkõnelejaks, kes on alati tähtsustanud peredega tehtavat nõustamistööd.
Oma töös peab Ülle esmatähtsaks õpetada lapsevanemad välja oma last võimalikult suurel määral iseseisvalt toetama. Juba peale esimest nõustamist lähevad vanemad koju oluliselt teadlikumatena oma lapse arendamise võimalustest. Tema kontrollküsimus peale lapsevanema esmakordset nõustamist on: „Kas lapsevanem teab, mida ta juba täna õhtul peaks teistmoodi tegema, et oma last ise aidata?“. Ülle mitte ainult ei anna vanematele põhjalikku ülevaadet lapse üld- ja kõnearengu kohta, vaid lisab alati ka rohkelt nõuandeid, kuidas muuta last arendav tegevus koduse igapäevaelu üheks orgaaniliseks ning vältimatuks osaks. Vanemad hindavad Üllelt saadud nõu ja abi väga, sest see on äärmiselt põhjalik ning mitmekülgne.
Aastal 2004 kaitses Ülle Tartu Ülikoolis prof Karl Karlepi juhendamisel oma teadusmagistritöö „Arenguhälvetega koolieelikute mäng, joonistamine ja kõnetegevus“. Tartu Ülikoolis on ta õpetanud erinevaid koolieelse eripedagoogika aineid ning juhendanud suurel hulgal seminari- ja lõputöid. Ülle on olnud (ja on ka praegu) paljude tulevaste logopeedide ja eripedagoogide praktikajuhendaja.
Ülle on avaldanud suurel hulgal artikleid varajasest märkamisest ja sekkumisest nii ajakirjanduses kui erialastes kogumikes. Ta on hinnatud koolitaja ning käib esinemas kõikjal üle Eesti. Koolitustel osalejad toovad tihti välja, et Ülle suudab väga oskuslikult ja eluliselt siduda teooria praktikaga, aidates nii õpetajatel kui ka vanematel enda lapse arengut igakülgselt toetada ja õigel ajal sekkuda.
Aastast 2013 töötab Ülle Hariduse Tugiteenuste Keskuses Tartus, kus ta pakub abi ja nõustamist eelkõige just väikelastele ja nende vanematele. Ülle on olnud Tartu linna ja maakonna logopeedide aineühenduse juht aastatel 2013 – 2016. 2020. aastal valiti Ülle Tartu lasteaedade tasandusrühmade õpetajate aineühenduse juhiks just ennekõike oma mitmekesiste erialaste teadmiste ning kõiki kolleege sütitava sooviga muuta kõne erivajadustega laste igapäevaelu lasteaias arengut toetavamaks.
Üllele on omistatud Logopeed, tase 8 kutsetunnistus. Tema erialane professionaalsus, töökus, meeskonnatööoskus ning avatus uutele ideedele on imetlusväärne. Ülle elutöö on olnud (ning on ka edaspidi) väsimatult oma teadmisi kolleegide, lapsevanemate, teiste haridustöötajate ja üldsusega jagada.
Oleme Üllele selle eest väga tänulikud!