Seadusandlus

Kvalifikatsiooninõuded

Lasteaed
Kool
Logopeedi tööülesanded haridusasutuses

Haridusasutuse logopeed:

  • selgitab välja kommunikatsiooni- (sh suulise ja kirjaliku kõne, hääle- ja kõnesujuvuspuudega) ning neelamishäirega lapsed ja õpilased;
  • hindab laste/õpilaste kommunikatsioonivõimet ning neelamisfunktsiooni, fikseerides olemasolevad oskused ja lähima arengu valla;
  • koostab laste/õpilaste arendamiseks teraapiaplaanid;
  • arendab, taastab või kompenseerib laste/õpilaste kommunikatsioonivõimet ja neelamisfunktsiooni:
  • 4.1. kujundab eeldusi kommunikatsioonivõime arenguks;
  • 4.2. kujundab keelelisi oskusi, st grammatiliste vormide, lausemallide, sõnavara, mõistmis- ja kasutamisoskust;
  • 4.3. kujundab hääldusoskusi;
  • 4.4. kujundab hääle omadusi ja kasutusoskust;
  • 4.5. toetab kõne sujuvuse kujunemist;
  • 4.6. kujundab suhtlemise osaoskusi, sh suulist ja kirjalikku tekstiloome- ja mõistmisoskust;
  • 4.7. kujundab lugemis- ja kirjutamisoskust;
  • 4.8. vajadusel õpetab last ja tema suhtluspartnereid kasutama kõnet toetavat või asendavat suhtlusvahendit;
  • 4.9. tagab neelamise turvalisuse ja kujundab söömiseks/joomiseks vajalikke oraalmotoorseid oskusi.
  • valib tööks sobilikud tõenduspõhised meetodid ja vormid (allruühma- või individuaaltöö), määrab logopeedilise abi intensiivsuse, lähtudes lapse/õpilase kommunikatsioonipuudest ja keskkonnast;
  • juhendab õpetajaid sobivate keskkonnatingimuste loomisel ja kohandamisel, õppe-ja arendustegevuse planeerimisel ning läbiviimisel (individualiseerimine, sobilike meetodite, õppematerjali, abivahendite valik ja kohandamine) ja individuaalse arenduskava või individuaalse õppekava koostamisel;
  • nõustab lapsevanemaid ja teisi lähedasi lapse/õpilase kõne- ja keeleoskuste arendamise ning suhtluskeskkonna kujundamise osas;
  • osaleb last/õpilast ümbritsevas koostöövõrgustikus, vajadusel suunab teiste erialaspetsialistide poole;
  • jälgib laste/õpilaste oraalmotoorsete, kõne-, keele- ja kommunikatsioonioskuste arengudünaamikat, analüüsib ning dokumenteerib töötulemusi vastavalt seadusandlusele ja haridusasutuse töökorrale;
  • täiendab end ja osaleb erialastel koolitustel;
  • vajadusel juhendab logopeedia üliõpilasi.
  • Koostanud ELÜ eestseisuse kooli- ja lasteaialogopeedide esindajad, 2020
Lasteaed ja kool
Täiskasvanute koolitus
Tervishoiuvaldkonnas töötavat logopeedi puudutavad seadused