Lapse kõne areng

Alljärgnevalt on arengutulemuste juures välja toodud keelevahendite kasutamine, millele arenguliselt eelneb nende mõistmine. Iga sisu valdkonna puhul on joonealuse märkusena selgitatud, kuidas mõistmine konkreetse teema puhul avaldub. Kui laps eeldatud vanuses mingit keelendit ei kasuta, tuleks hinnata selle mõistmist. Esitatud arengutulemusi tuleks võtta üldiste orientiiridena, mitte nõutavate arengunäitajatena. Mida noorem laps, seda enam tuleks vaadelda kõne arengu taset teiste arengunäitajatega seotult.

  1. Mõistab – st vastab küsimustele, osutab sobivale pildile, valib sobiva(d) pildi(d). ↩︎
  2. Mõistab – st osutab sobivale objektile/pildile või tegutseb õigesti vastavalt kuuldud korraldusele. ↩︎
  3. Mõistab – st laps osutab või rühmitab kuuldud sõnale vastavaid objekte ning pilte, selgitab sõna või väljendi tähendust oma sõnadega või toob enda kogemusega seotud näiteid. ↩︎

*Suhtlemine haarab keelekasutamist suhtlemisolukorras, sh tekstiloome ja teksti mõistmise oskusi.

*Tekst – tekstiks võib pidada igat ütlust, arenenud kõne puhul kindla alguse ja lõpuga sõnumit. Tekst võib olla suuline (nt täiskasvanu kommentaarid, jutustus) või kirjalik (loetav või kirjutatav tekst).

*Mõttelünk (tekstis) – info, mis on tekstis otseselt välja ütlemata, mille inimene tuletab ise oma teadmiste ja kogemuste põhjal.

*Olupilt – pilt, mis kajastab sündmuse või olukorra ühte hetke.

*Lause ja lausung – lause on kirjakeele, lausung suulise kõne üksus. Lausungiks võib suulises kõnes olla nii sõna, fraas, liht- või liitlause. Arengutulemuste kirjeldamisel on grammatika teema puhul kasutatud terminit lause. Kuna koolieelses eas loovad lapsed ise peamiselt suulisi tekste, siis on suhtlemise teema puhul kasutatud terminit lausung.

*Koondlause – lihtlause, mis sisaldab korduvaid lauseliikmeid, nt Ema ostis poest saia, leiba ja võid.

*Rindlause – liitlause, mille osalausete vahel on rinnastav seos, st nad on süntaktiliselt suhteliselt võrdväärsed. Osalaused on ühendatud sidenditega või asetsevad lihtsalt kõrvuti. Nt. Me läheme emmega poodi ja õde tuleb ka. Siimul on sisnine auto, aga minul on punane. Magame ära ja siis tulebki sünnipäev.

*Põimlause on liitlause, mis koosneb põhi- ja sellele alistuvast kõrvallausest. Põimlausega väljendatakse erinevaid tähenduslikke suhteid. Tabelis on mainitud järgmisi tüüpe: põhjuslause, nt Torn läks katki, sest koer astus sellele peale.; eesmärklause, nt. Me peame kiiresti jooksma, et bussi peale jõuda.; tingimuslause,nt. Kui Ott oleks terve, siis ta võiks jäätist süüa.

*Tuletis – sõna, mis koosneb tüvest ja liitest (nt kurb+lik = kurblik; tantsima + mine = tantsimine).

*Kategooria – tähenduslikult seotud sõnade rühm. Nt. kategooriasse linnud kuuluvad vares, tuvi, pääsuke, tihane jne.

*Kirjalik kõne – haarab nii lugemis-kirjutamisvalmiduse kujundamist kui lastekirjandusega tutvustamist.

*Häälimine – sõna sujuv häälikhaaval hääldamine.

*Rõhutatud hääldamine – täiskasvanu venitab otsitavat häälikut kõnes.

*Abivahendid häälimisel või lauseanalüüsil– lause sõnalise ja sõna häälikkoostise materialiseerimisel kasutatakse näiteks nuppe, klotse, nööpe.

*Aimamisi ehk järgneva kontrollita lugemine – algaja lugeja ütleb sõna välja seda täpselt ja lõpuni lugemata.

*Häälikstruktuuri märkimine kirjutamisel – laps paneb kirja sõnas kõik häälikud õiges järjekorras ühekordsete tähtedega.


Ilmunud: Hallap, M. , Padrik, M. (2009). Valdkond „Keel ja kõne”. Kog. E.Kulderknup (toim.). Õppe- ja kasvatustegevuse valdkonnad. Tallinn: Studium. Lk. 26-43.