Eesti Logopeedide Ühing soovib õppetoetuse kaudu anda lisavõimaluse tegevlogopeedidele erialaste teadmiste ja oskuste täiendamiseks. Eesmärk on toetada ELÜ liikmete õppe- või teadustööga seotud välismaal toimuvaid koolitusi või konverentse. Õppetaotlusi võetakse vastu elektrooniliselt. Taotluseid hindab ELÜ eestseisus. Stipendiumi andmise või mitteandmise otsustab ELÜ eestseisus laekunud avalduste alusel. Samale lähetusele õppetoetuste taotlejatest koostatakse õppetoetuste määramiseks pingerida. Stipendiumide suurus ja arv määratakse ELÜ eestseisuse koosoleku otsusega eelarveaasta võimaluste piires. Eestseisusel on õigus teha stipendiumi suuruses muudatusi.
Pärast õppetoetuse määramise otsust võtab ELÜ juhatus taotlejaga ühendust ja teavitab teda õppetoetuse saamisest või mittesaamisest. Stipendiumi taotlemise tähtaegadest annab eestseisus teada oma kodulehel.
Õppetoetuse taotlemiseks tuleb ELÜ eestseisuse e-posti aadressil eestseisus@elu.ee esitada
• vabas vormis kirjutatud õppetoetuse taotlus koos kontaktandmetega;
• koolituskava;
• CV;
• motivatsioonikiri (0,5-1 lk), milles põhjendatakse soovi õppetoetuse saamise ja kasutamise eesmärkide kohta. Kõik kulud peavad olema põhjendatud, läbipaistvad ja detailselt kirjeldatud.
Õppetoetuse saaja on kohustatud esitama toimunud täiendõppest või konverentsist kirjalikult sisulise ülevaatliku kokkuvõtte, mis avaldatakse ELÜ kodulehel.
2023. aastal andis Eesti Logopeedide Ühing välja kaks stipendiumit:
Anna Maria Ülviste 750€
Karin Leetsaar 750€
Karin Leetsaar jagas oma kogemust ja andis ülevaate Michael Palin Centre for Stammering (MPC) keskuses toimunud laste ja nende vanemate kursuse vaatlusest:
Käisin tegevlogopeedi stipendiumi toel Londonis asuvas Michael Palin Centre for Stammering (MPC) keskuses, kus osalesin 23.- 27. oktoobril vaatlejana 10-14-aastaste kogelevate noorte ja nende vanemate intensiivsel grupiteraapia kursusel. Mõiste “intensiivne” sobib selle programmi iseloomustamiseks väga hästi, kuna kõik päevad olid tihedalt tegevusi täis nii spetsialistidele kui ka peredele.
Enne Londonisse sõitu sain virtuaalselt vaadelda hindamisprotsessi osana ühe lapsevanema pikka ja põhjalikku intervjueerimist. Kohapealne kursus toimus iga päev vahemikus kell 9.00- 17.00. Selle aja sisse mahtus paralleelne teraapia noorte ja nende vanemate gruppidega, millele eelnes ja järgnes keskuse spetsialistide ja koolitusel osalejate informeerimine, tegevuse analüüs ja koolituse vaatlejatega arutelu ja tagasisidestamine.
Peredega töösse oli korraga haaratud viis MPC spetsialisti- kaks spetsialisti töötas laste grupiga, kaks spetsialisti vanemate grupiga ning üks spetsialist oli koordinaator/superviisor, kes programmi tegevustest lähtuvalt tegutses vajadusel kas laste või vanematega ning juhendas vaatlema tulnud logopeede.
Minuga koos olid õpilasteks veel üks logopeed Hollandist ja teine Belgiast. Väga huvitav ja silmaringi avardav oli kuulata ka nende kogeluse valdkonnaga seonduvatest kogemustest.
Iga kursusel vaatlejana osalenud logopeed seadis koolitajaga arutelu käigus endale individuaalsed eesmärgid, millest lähtuvalt teadis koolitaja soovitada tegevusi ja suunata õppeprotsessi, et seatud eesmärgid saaksid täidetud.
Koolitus võimaldas näha grupiteraapia läbiviimist samm-sammult ja vaadelda mitme päeva vältel MPC spetsialistide omavahelist koostööd, kui nad tegid iga pausi ajal gruppides toimunu osas vahekokkuvõtteid, arutlesid kursusel osalevate laste ja vanemate progressi ja edasiste vajaduste teemal ning vajadusel kohandasid programmi tegevusi. Spetsialistide töö jälgimine andis väga hea ülevaate näiteks sellest, kuidas:
- toetada osaleja selgete eesmärkide seadmist ning kuidas välja tuua ja tähistada väikseid edusamme
- olla teraapias lahendusele orienteeritud (palju Solution-Focused Brief Therapy põhimõtetele tuginemist)
- märgata iga osaleja individuaalseid vajadusi ja teda tegevusse kaasata, kuid samas ühendada grupiliikmeid nii, et nendest moodustuks üksteist toetav tervik
- kohandada kursusel vanematele ja lastele jagatava materjali raskusastet.
Programmis osalenud peredega käsitletud teemade hulka kuulusid näiteks kogeluse tundmaõppimine ja aktsepteerimine, kommunikatsioonioskuste arendamine, enesekindluse kasvatamine, avatus kogeluse suhtes, mõttemustrite murdmine, keskkonnamõjutuste üle arutelu, kogelus kui jäämägi, hingamisstrateegiad ärevuse maandamiseks, kogelusega seotud hinnangulise sõnavara kohandamine, kiitmine ja kiitmisele reageerimine, probleemilahendusoskuste arendamine.
Lisaks oli peredel võimalus kuulata kolme külaliskõneleja kogemuslugusid nende enda kogelusega kohanemise teekonnast.
See oli lausa uskumatu, kuidas programmis osalenud laste ja nende vanemate mõtted, tunded ja hoiakud ühe nädalaga niivõrd palju muutusid. Nende tagasiside spetsialistidele ja kursusele oli läbinisti positiivne. Näiteid laste ja vanemate tagasisidest:
“Kogelus on ainult väike osa minust.”
“Ma tunnen end palju enesekindlamalt ja tahan rohkem vestlustes osaleda.”
“Ma olen sel nädalal mitmel korral oma mugavusstsoonist välja astunud.”
“Ma tean nüüd, et mu laps on palju vapram, kui ma arvasin- ta saab hakkama!”
“Kogelus ei takista mu lapsel õnneliku elu elamist.”
Lisaks kohtuvad programmis osalenud pered spetsialistidega järgneva aasta jooksul veel neli korda. Nende kohtumiste jooksul viiakse läbi täpsustavaid hindamisi ning tegevusi, mis laiendavad osalejate teadmisi kogelusest ja selle mõjust igapäevaelule.
Plaanis on kursuse vaatlemisel nähtu ja kogetu põhjal teha kohandusi ja täiendusi enda igapäevatöös, et sarnaseid töövõtteid võimaluste piires rakendada ning tutvustada MPC tööd ka kolleegidele, alustades töökaaslastega Logopeediakliinikus.
Aitäh ELÜ-le ja MPC keskuse spetsialistidele selle suurepärase õppimisvõimaluse eest!