Publikatsioonid, õppe- ja töövahendid

Eesti publikatsioonid
  • Ello, A., Sõber, L., Viigand, M., Lehes, L. Cross-Cultural Adaptation and Validation of the Voice Handicap Index into Estonian. Tartu.
  • Kiive, E., Schults, A. jt (2024) Erivajadustega õppijad Eesti haridussüsteemis: märkamine, hindamine ja õpetamine. TÜ Kirjastus.
  • Habicht, A., Kask, H. (2016). Teekond erilise lapse kõrval. Eesti Puuetega Inimeste Koda.
  • Ojasaar, E., Mišiniene, R. (2015). Surdologopeedi käsiraamat.
  • Padrik, M., Hallap, M. (toimetajad). (2013). Kõne- ja keelepuuded lastel ja täiskasvanutel. TÜ Kirjastus.
  • Martins, M. (2010). Õpiraskused. Kelle probleem? Kust otsida lahendust? Kirjastus Koolibri.
  • Padrik, M., Hallap, M. (2008). Lapse kõne arendamine. TÜ Kirjastus.
  • Kikas. E. (toimetaja). (2008). Õppimine ja õpetamine koolieelses eas. TÜ Kirjastus.
  • Raudsepp-Alt, U., Raudik, S., Lukanenok, K., Bogomolova, E., Pentshuk, K. (2008). Koolimineku lävel. Kirjastus Ilo.
  • Naestema, R., Jahu, M., Suurküla, A., Otto, E., Novek, M. (2008). Lasteaialapse kõne – hääldusraskused, kõnetakistused ja alakõne. Kirjastus Ilo.
  • Kuusik, Ü., Kaasik, B., Lillepuu, Ü., Seero, H-M., Viks, M. (2007).Väikelapse kõne, keele ja tunnetustegevuse areng. Kirjastus Ilo.
  • Pandis, M (koostaja). (2004). Kasvatusteadused muutuste ajateljel. TPÜ kirjastus.
  • Mangs, K., Martell, B. (2003). Psühhoanalüütiline arengukäsitlus. TÜ Kirjastus.
  • Butterworth, G., Harris, M. (2002). Arengupsühholoogia alused. TÜ Kirjastus.
  • Veinmann, M. (2001). Vajadus olla mõistetav. Eesti Teatriliit, EMA Kõrgem Lavakunstikool.
  • Ajakiri Eripedagoogika
Materjalid mujalt maailmast
CPLOL-i publitseeritud materjalid

Professional Profile document (CPLOL 2019)

Kakskeelsuse infovoldik (2014)

Varajast kõne arengut käsitlevad materjalid (2005)

Eesti Logopeedide Ühingu esindaja ja Euroopa Logopeedide Alalise Koostöökomitee (CPLOL) ühise töö tulemusena on koostatud kolm varajast kõne arengut käsitlevat materjali – plakat, küsimustikud peamiselt pere- ja lastearstidele ning voldikud lapsevanematele (mais 2005). Eesti keelde on materjalid tõlkinud Birgit Kaasik, Ülle Lillipuu ja Ave Ojaste. Keelekorrektuur on tehtud Luisa Tõlkebüroos.


Plakat on mõeldud eesmärgiga saada esmast infot varajase kõne arengu kohta. Lae plakat alla.


Küsimustikud on mõeldud peamiselt pere- ja lastearstidele kõnearengu probleemidega laste väljaselgitamiseks ja logopeedi juurde nõustamisele saatmiseks. Küsimustikke on vastavalt lapse vanusele: 1,5-aastastele (18-20 kuud), 2,5 aastastele (30 kuud) ning 4,5 aastastele (54 kuud).


Voldikud annavad lapsevanematele esmast nõu kõne arendamise ja igapäevase suhtlemise osas. Voldikuid on 4 ja need on rühmitatud vanuse järgi: 0-12 kuud; 1.-2. eluaasta; 2.-3. eluaasta ning 3.-4. eluaasta.

Logopeediaalased magistritööd

Kaitstud 2024. aastal:


Kaitstud 2023. aastal:


Kaitstud 2022. aastal:


Kaitstud 2021. aastal:


Kaitstud 2020. aastal:


Kaitstud 2019. aastal:


Kaitstud 2018. aastal:


Kaitstud 2017. aastal:


Kaitstud 2016. aastal:


Kaitstud 2015. aastal:


Logopeedi tööülesanded haridusasutuses

Haridusasutuse logopeed:

  1. selgitab välja kommunikatsiooni- (sh suulise ja kirjaliku kõne, hääle- ja kõnesujuvuspuudega) ning neelamishäirega lapsed ja õpilased;
  2. hindab laste/õpilaste kommunikatsioonivõimet ning neelamisfunktsiooni, fikseerides olemasolevad oskused ja lähima arengu valla;
  3. koostab laste/õpilaste arendamiseks teraapiaplaanid;
  4. arendab, taastab või kompenseerib laste/õpilaste kommunikatsioonivõimet ja neelamisfunktsiooni:
  • 4.1. kujundab eeldusi kommunikatsioonivõime arenguks;
  • 4.2. kujundab keelelisi oskusi, st grammatiliste vormide, lausemallide, sõnavara, mõistmis- ja kasutamisoskust;
  • 4.3. kujundab hääldusoskusi;
  • 4.4. kujundab hääle omadusi ja kasutusoskust;
  • 4.5. toetab kõne sujuvuse kujunemist;
  • 4.6. kujundab suhtlemise osaoskusi, sh suulist ja kirjalikku tekstiloome- ja mõistmisoskust;
  • 4.7. kujundab lugemis- ja kirjutamisoskust;
  • 4.8. vajadusel õpetab last ja tema suhtluspartnereid kasutama kõnet toetavat või asendavat suhtlusvahendit;
  • 4.9. tagab neelamise turvalisuse ja kujundab söömiseks/joomiseks vajalikke oraalmotoorseid oskusi.
  1. valib tööks sobilikud tõenduspõhised meetodid ja vormid (allruühma- või individuaaltöö), määrab logopeedilise abi intensiivsuse, lähtudes lapse/õpilase kommunikatsioonipuudest ja keskkonnast;
  2. juhendab õpetajaid sobivate keskkonnatingimuste loomisel ja kohandamisel, õppe-ja arendustegevuse planeerimisel ning läbiviimisel (individualiseerimine, sobilike meetodite, õppematerjali, abivahendite valik ja kohandamine) ja individuaalse arenduskava või individuaalse õppekava koostamisel;
  3. nõustab lapsevanemaid ja teisi lähedasi lapse/õpilase kõne- ja keeleoskuste arendamise ning suhtluskeskkonna kujundamise osas;
  4. osaleb last/õpilast ümbritsevas koostöövõrgustikus, vajadusel suunab teiste erialaspetsialistide poole;
  5. jälgib laste/õpilaste oraalmotoorsete, kõne-, keele- ja kommunikatsioonioskuste arengudünaamikat, analüüsib ning dokumenteerib töötulemusi vastavalt seadusandlusele ja haridusasutuse töökorrale;
  6. täiendab end ja osaleb erialastel koolitustel;
  7. vajadusel juhendab logopeedia üliõpilasi.

Koostanud ELÜ eestseisuse kooli- ja lasteaialogopeedide esindajad, 2020

Testid
  • Ello, A., Sõber, L., Viigand, M., Lehes, L. Häälehäire küsimustik VHI-30-EST (2025).
  • Urm, A., Tulviste, T. ECDI-2 lühiversioon 2015 Summ-Summ. 2-3aastaste laste kõne ja suhtluse arengu uurimiseks.
  • Hallap, M., Padrik, M., Raudik, S. (2019). Jänku-test : 3-4-aastaste laste kõne test. Kirjastaja Tartu Ülikool.
  • Padrik, M., Hallap, M., Aid, M., Mäll, R. (2013). 5–6-aastaste laste kõne test. Kirjastus Studium.
  • Neelamise skriiningtest EAT-10
  • NOT-S Põhjamaade orofatsiaalne test NOT-S test
  • UK Pearson
  • USA Pro-Ed Inc. Raamatud, ajakirjad, materjalid, testid
Õppematerjalid ja õppevahendid

Hääldus, kõne rütm ja tempo

  • Kilkson, T. (2008). Tööka Toonekure talu tegemisi. Kirjastus Ilo.
  • Künnapuu, K. (2007). S sõna alguses. Kirjastus Studium.
  • Künnapuu, K. (2007). Häälik ja täht r sõna alguses: logopeedilisi harjutusi koolieelikule. Kirjastus Viis.
  • Laanisto, R., Pentšuk, K., Raidla, U. (2002). Õpime hääldama: S. TEA Kirjastus.
  • Laanisto, R., Pentšuk, K., Raidla, U. (2003). Õpime hääldama: R I osa. TEA Kirjastus.
  • Laanisto, R., Pentšuk, K., Raidla, U. (2003). Õpime hääldama: K. TEA Kirjastus.
  • Laanisto, R., Pentšuk, K., Raidla, U. (2003). Õpime hääldama: õpetajaraamat. TEA Kirjastus.
  • Laanisto, R., Pentšuk, K., Raidla, U. (2004). Õpime hääldama: R II osa. TEA Kirjastus.
  • Laanisto, R., Pentšuk, K., Raidla, U. (2004). Õpime hääldama: Ä, Ö, Ü, Õ. TEA Kirjastus.
  • Laanisto, R., Pentšuk, K., Raidla, U. (2006). Õpime hääldama: A, O, U, E, I. TEA Kirjastus.
  • Laanisto, R., Pentšuk, K., Raidla, U. (2006). Õpime hääldama: P, M, T, N, L, J, H, V. TEA Kirjastus.
  • Lukanenok, K., Tammemäe, T. (2008). Häälikuseade ja kõnearenduse harjutustik. Kirjastus Koolibri.
  • Paabo, R., Uuring H. (2013). Häälda ja sõrmenda. Kirjastus Studium.
  • Surdologopeedia (eesti keele häälikute õige hääldamise kirjeldused ja videod) “Pille ja Lauri lood”.
  • Hääldusraskused ja võtted nende ületamiseks 

Kõnearendusmaterjalid (sõnavara, grammatika, lause, siduskõne (tekst), suhtlemine)


Lugemis- ja kirjutamisoskuse arendamine

  • Lempu, K. (2019). Ma tunnen kolme tähte. Kirjastus Glossus. Vaata lähemalt!
  • Plado, K., Sunts, K. (2019). Lugedes ladusalt lugema. Kirjastus Studium. Vaata lähemalt!
  • Plado, K., Sunts, K. (2014). Lugedes lugema. Kirjastus Studium. Vaata lähemalt!
  • Hansen, A., Jahu, M. (2010). Lups lugema 1. Ajakirjade Kirjastus.
  • Hansen, A., Jahu, M. (2010). Lups lugema 2. Ajakirjade Kirjastus.
  • Hansen, A., Jahu, M. (2013). Lups lugema 3. Ajakirjade Kirjastus.
  • Kivipõld, H. (2001). Ettevalmistavaid harjutusi lugema – kirjutama õppimiseks. Kirjastus Helmalaid.
  • Kontor, A., Plado, K. (2007). Kirjutades kirjutama. 1. vihik. Tekstid kirjutamiseks. Kirjastus Studium.
  • Kontor, A., Plado, K. (2007). Kirjutades kirjutama. 2. vihik. Mõtlen ja kirjutan. Kirjastus Studium.
  • Kontor, A., Plado, K. (2007). Kirjutades kirjutama. 3. vihik. Kontrollin ja kirjutan. Kirjastus Studium.
  • Kontor, A., Plado, K. (2007). Kirjutades kirjutama: vaatan ja kirjutan: ärakiri. Kirjastus Studium.
  • Lukanenok, K., Tammemäe, T. (2006). Lugemismängud 1. Kirjastus Koolibri.
  • Lukanenok, K., Tammemäe, T. (2007). Lugemismängud 2. Kirjastus Koolibri.
  • Lukanenok, K., Tammemäe, T. (2009). Lugemismängud 3. Kirjastus Koolibri.
  • Lukanenok, K., Tammemäe, T. (2011). Lugemismängud 4. Kirjastus Koolibri.
  • Lukanenok, K., Tammemäe, T. (2013). Lugemismängud 5. Kirjastus Koolibri.
  • Mäses, K. (2012). Häälikust jutuni: hakkame lugema! Kirjastus Koolibri.
  • Plado, K., Sunts, K. (2005). Sõnad mängivad peitust. TEA Kirjastus.
  • Plado, K., Sunts, K. (2015). Kas tõesti loomad räägivad? Lugedes loomamuinasjutte. Kirjastus Studium.
  • Kirjastus Studiumi õppematerjalid õpiraskustega lastele
  • Õppevara hariduslike erivajadustega lastele
  • Õppematerjale Tartu Hiie Kooli kodulehelt
  • Pille Rahe loodud interaktiivsed harjutused lugemis- ja kirjutamisraskustega õpilastele

Mis on düsfaagia ehk neelamishäire?

13. märts on rahvusvaheline neelamise teadlikustamise päev

Rahvusvahelise neelamise teadlikustamise päeva eesmärgiks on suurendada teadlikkust, kuidas söömine, joomine ja neelamishäire võivad mõjutada inimese elukvaliteeti.


SWALLOWING AWARENESS DAY

Are you interested in raising awareness of how eating, drinking and swallowing difficulties (dysphagia) can affect people’s lives? Then, please join the Royal College of Speech and Language Therapists (RCSLT) on 13 March 2019 for its Swallowing Awareness Day campaign. Eating, drinking and swallowing difficulties have potentially life-threatening consequences. They can result in choking, pneumonia, chest infections, dehydration and weight loss. They can also make taking medication more difficult and they can lead to a poorer quality of life for the individual and their family.

The 2018 campaign was a huge success and saw collaboration between multidisciplinary professionals and the public to create a wide-range of imaginative campaign activities.
The Twitter hashtag #swallowaware2018 trended in the UK and reached around 4.5 million people in more than 30 nations around the world, including Uganda, Australia, Canada and the US.

There are many ways for you to take part in Swallowing Awareness Day 2019, like working with your catering department to create a modified menu, running a workshop to get people to experience what it is like to be helped to eat and drink, or creating interview videos with service users and patients about their experiences with dysphagia. Spread the word about your event by inviting your local MP, press, colleagues and members of the public to join you. In fact, get everyone involved!

Make sure you share your campaign activity on Instagram and Twitter and show everyone how you are raising awareness about people’s swallowing difficulties and how they are supported by multi disciplinary professionals such as speech and language therapists. Please use the hashtag #swallowaware2019 and tag @RCSLT and @GivingVoiceUK when posting your campaign messages, images and videos on social media!


Mis on düsfaagia ehk neelamishäire?

Neelamishäirele (ingl Swallowing Disorder, sks Schluckstörung) viitavad raskused toidu mälumisel, söögi/joogi neelamisel, samuti puudulik võime kontrollida toidumassi suus.

Kuidas neelamishäire avaldub?

Söömine võib olla nii täiskasvanule kui lapsele vaevaline, väsitav, isegi valulik, raskused ilmnevad vedeliku ja  toidu turvalisel imemisel, mälumisel ja  neelamisel. Toit ja vedelik võivad sattuda hingamisteedesse. Söömisele kulub normikohasest rohkem aega,  söömise ajal neelatatakse korduvalt, köhatatakse sageli. Neelamishäire tõttu võib tekkida vedeliku- ja toitainetevaegus. Neelamishäire võib esineda ka siis, kui nähtavad neelamishäire sümptomid puuduvad – nö vaikne aspiratsioon, see tähendab, et söök/jook võib sattuda hingamisteedesse märkamatult, köhareaktsiooni ei teki. Esineda võivad korduvad hingamisteede- või kopsupõletikud.

Miks neelamishäire tekib?

Neelamishäireid võivad põhjustada seedetrakti ülemiste osade (suu, neel, söögitoru) haigused või mehaaniline takistus (näiteks võõrkeha kõris, kasvaja), samuti arenguanomaaliad. Neelamisraskused võivad tekkida ka mitmete ägedate (nt. insult, trauma) või degeneratiivsete (nt. Parkinsoni tõbi, ALS, Sclerosis Multiplex) närvisüsteemi kahjustuste korral. Ka pea- ja kaelapiirkonna traumade või operatsioonidega võib kaasneda neelamishäire.

Kui levinud on düsfaagia?

Lastel esineb neelamishäire kõige sagedamini kesknärvisüsteemi kahjustuse tagajärjel.

Täiskasvanutel on peaaju ägedate verevarustushäirete (ajuinfarkt, ajuverevalandus) puhul neelamishäire teke tavaline, erinevatel andmetel esineb düsfaagia kuni 75% insuldipatsientidest.

Kuidas düsfaagiat diagnoositakse?

Neelamishäire hindamist teostab selleks spetsialiseerunud logopeed. Hindamise käigus selgitatakse välja neelamishäire põhjus, raskusaste ning sellest lähtuvalt turvaline ja parim toitumisviis, -asend, sobiv toidu/vedeliku konsistents. Uuringu käigus saab kasutada instrumentaalseid diagnostilisi vahendeid (nt. videofluoroskoopiline või fiiberendoskoopiline neelamisuuring), mis on kättesaadavad suuremates keskustes.

Millised on düsfaagia ravivõimalused?

Neelamishäirega patsienti ravitakse meekonnatööna. Logopeedi roll on tagada neelamise turvalisus, mida mõjutatakse eelkõige läbi optimaalse neelamisasendi, toidukonsistentsi, söömis-/joomisviisi. Kui patsient on koostöövõimeline (vanus, kognitiivne seisund jm.), kasutatakse teraapias ka neelamisel osalevate lihaste treeningut.

Peaajuinfarkti ja teiste ägedate ajuhaiguste korral võib neelamishäirest taastumine toimuda iseenesest, kuid probleem võib jääda ka pikaaegseks. Degeneratiivsete haiguste korral (nt. Parkinsoni tõbi, SM, ALS) paranemist ei toimu, kasutatakse leevendavat ravi.

Neelamishäire kahtlusel on mõistlik esmalt pöörduda perearsti vastuvõtule. Keerukamate juhtumite korral saab laps abi SA Tallinna Lastehaigla või SA Tartu Ülikooli Kliinikumi lastekliiniku meeskondadelt. Täiskasvanud neelamishäirega patsiendid saavad parimat abi neuroloogia osakonnas, taastusravis või ambulatoorses vastuvõtus töötavatelt logopeedidelt.

Mida teha, kui tablette on raske neelata? Siit leiad nõuanded!

Vaata ka praktilisi neelamisalaseid soovitusi.

Praktilised neelamisalased soovitused vene keeles.

Kliinilised logopeedid Anne Uriko, Aaro Nursi, Evely Babenko ja Marina Tammik rääkisid Vikerraadio saates “Huvitaja” neelamishäirega patsientidest. Raadiosaadet on võimalik järele kuulata SIIT.

Vaata SIIT, mida teha neelamishäire korral! Venekeelne versioon on kättesaadav SIIT.

ELÜ publitseeritud materjalid
  • Pildivaramu sarjad http://novapinus.ee/.
  • Kuulmislanguse voldik
  • R-loto, S-loto, K-pusle
  • Ruus, R. Lugemisdoomino.
  • Ruus, R. Eesel.
  • Lepik, E. (1990). Tähemaa. (täringumäng). “O”
  • Pärtel, M. Aastaajad. (täringumäng). Kabral&Co.
  • Parma, L. Vastandid (täringumäng). Kapral&Co.
  • Parma, L. Missugune? (täringumäng). Kapral&Co.
Muu