Publikatsioonid, õppe- ja töövahendid

Erivajadustega õppijad Eesti haridussüsteemis: märkamine, hindamine ja õpetamine

Tutvu lähemalt

Aitame lapse rääkima

Tutvu lähemalt

Kommunikatsioonipuuded lastel ja täiskasvanutel: märkamine, hindamine ja teraapia

Tutvu lähemalt

Kõne- ja keelepuuded lastel ja täiskasvanutel

Lapse kõne arendamine: praktilisi soovitusi kõnelise suhtlemise kujundamisel

Tutvu lähemalt


Testid ja skaalad

TheraBite lõualuu liikuvuse hindamise skaala N150

Häälehäire küsimustik VHI-30-EST

Jänku-test : 3-4-aastaste laste kõne test. Kirjastaja Tartu Ülikool.

5–6-aastaste laste kõne test. Kirjastus Studium.

NOT-S Põhjamaade orofatsiaalne test (2007) 

NOT-S test


  • Urm, A., Tulviste, T. ECDI-2 lühiversioon 2015 Summ-Summ. 2-3aastaste laste kõne ja suhtluse arengu uurimiseks.
  • Neelamise skriiningtest EAT-10
  • UK Pearson

Õppe- ja töövahendid

Kõnekäpp

Logopeedide loodud vahendid logopeedidele – et igapäevatöö oleks lihtsam ja lastel lõbusam!

Vaata lähemalt: kõnekäpp.ee

Tiina Kilksoni Pood – Ühetähejutud

OÜ Ühetähejutud on 2019. aastal asutatud Tiina Kilksoni perefirma, mis pakub e-poes Ühetähejutud näiteks järgmisi tooteid:

1. Alliteratsiooni stiilis koos logopeedi metoodikaga raamat P, T, K, R ja S tähega algavate sõnadega. Ühetähejutud 1. osa

2. Logopeediline kehalisekasvatuse lauamäng, kus saab nii võimelda kui ka teha Helen Kaufmanni õpetuse järgi K hääliku harjutusi.

3. CD “Tädi Tiina Kilksoni unejutud”, kus on 14 alliteratsiooni stiilis juttu ja tekstid on lugenud lauljanna Hanna-Liina Võsa.

Nendele kolmele tootele on Eesti Logopeedide Ühingu liikmetel 10% soodustus, sooduskood on nähtav sisse loginud liikmele.


ELÜ liikmetele on lengu.ee e-poes 10% soodustust, sooduskood on nähtav sisse loginud liikmetele.

Lengu kõnevurri mängud “Häälikud”

Kõnevurri mängud „Abiks S-le“, „Abiks R-le“, „Abiks K-le“, „Abiks L-ile“, „Abiks Õ-le“ on loodud koostöös Eesti tegevlogopeedidega. Videoõpetustega harjutused toetavad konkreetse hääliku häälduse õiget kujunemist harjutades õigeid hääldusliigutusi ning arendatakse foneemikuulmist. Harjutused on kahes raskusastmes. Saadaval nii Kõnevurri mängukettana komplekteerimiseks ja üksiku lauamänguna. Mängud on ELÜ poolt heaks kiidetud.

Lengu kõnevurri mäng “Oraalmotoorika”

Kõnevurri mäng „Oraalmotoorika“ on loodud koostöös logopeedi Kristiina Jasmiin Rebase ja müofunktsionaalsete terapeutidega. Oraalmotoorika treenimiseks mõeldud videoõpetustega harjutused aitavad tõsta huulte ja keelelihaste toonust ning õiget huulte ja keele puhkeoleku asendi saavutamist. Saadaval nii Kõnevurri mängukettana komplekteerimiseks ja üksiku lauamänguna.

Lengu kõnevurri mäng “Ninahingamine”

Kõnevurri mäng „Ninahingamine“on loodud koostöös logopeedi Kristiina Jasmiin Rebase ja müofunktsionaalsete terapeutidega. Videoõpetustega harjutused stimuleerivad ninahingamist, et aidata tunnetada õhuvoolu liikumist suu ja nina kaudu, eristada suu- ja ninahingamist ning soodustada pingevaba huulte sulguse saavutamist. Saadaval nii Kõnevurri mängukettana komplekteerimiseks ja üksiku lauamänguna.

Lengu kõnevurri mäng “Abiks lugemisele ja kirjutamisele”

Kõnevurri mäng „Abiks lugemisele ja kirjutamisele“on loodud koostöös tegevlogopeedi Kristiina Jasmiin Rebasega. Videoõpetustega harjutusi tehes saab mänguliselt arendada lugemiseks ja kirjutamiseks vajalikke eeloskuseid nagu häälikute kuulamine, nende eristamine ja asukoha ning järjestuse tajumine, häälikupikkuste tajumine, eristamine ja muutmine. Saadaval nii Kõnevurri mängukettana komplekteerimiseks ja üksiku lauamänguna.


Lengu kõnevurri mäng “Mänguring”

Kõnevurri mäng „Mänguring“ on loodud koostöös logopeediga. See mänguline abivahend toetab lapse kõne ja sõnavara arengut. Mängu abil on võimalik laiendada laste sõnavara ning eelkooliealistel lastel toetada kirjaliku kõne eeloskusi, arendades häälikanalüüsioskust. Lisaks sõnamängudele on kettal veel muid vahvaid mängulisi ülesandeid! Ülesanded on erineva raskusastmega. Saadaval nii Kõnevurri mängukettana komplekteerimiseks ja üksiku lauamänguna.

Lengu doomino “Sarnase kõlaga sõnad” I raskusaste”

Doomino „Sarnase kõlaga sõnad” I raskusaste on doomino põhimõttel mängitav õppemäng, mis arendab häälikute ja häälikupikkuste kuulamis- ning eristamisoskust, kujundab esmast häälikanalüüsioskust, mis on eelduseks lugemisele ja kirjutamisele. Samuti rikastab sõnavara, arendab tähelepanu ja taju, õpetab koostööoskust ja toetab õigekirja kujunemist. Mäng on loodud koostöös tegevlogopeedi Kristiina Jasmiin Rebasega. Mäng sobib lastele, kes tunnevad tähti ja on alustanud lugemisega.

Lengu doomino “Sarnase kõlaga sõnad” II raskusaste

Doomino „Sarnase kõlaga sõnad” II raskusaste on doomino põhimõttel mängitav õppemäng, mis arendab häälikute ja häälikupikkuste kuulamis- ning eristamisoskust, kujundab esmast häälikanalüüsioskust, mis on eelduseks lugemisele ja kirjutamisele. Samuti rikastab sõnavara, arendab tähelepanu ja taju, õpetab koostööoskust, toetab õigekirja kujunemist. Mäng on loodud koostöös tegevlogopeedi Kristiina Jasmiin Rebasega. Sobib lastele, kes juba loevad, eriti hea materjal algklassides, aga sobib ka põhikooli lõpuni, eriti neile lastele, kel raskusi lugemise ja kirjutamisega ja kelle sõnavara vajab täpsustamist ning rikastamist.

Lengu jututäringud

Jututäringud on nii lapse loovust kui kõne arendav mäng. Kaheksa puidust täringuga saab moodustada tuhandeid kombinatsioone kaasahaaravaid lugusid. Jututäringutega saab arendada ka lause loomet, jutustamisoskust ning loovat mõtlemist. Vahend sobib nii eesti kui muu kodukeelega lastele. Mäng on loodud koostöös eripedagoog Marliis Miilimäega.


Veel õppematerjale ja töövahendeid

Hääldus, kõne rütm ja tempo

  • Velner, L., Roosi, K. (2024) Riina reisib rongiga. Kirjastus Glossus. Tutvu lähemalt!
  • Velner, L. Otstak, K. (2022) Kiisu ja kindad. Kirjastus Glossus. Tutvu lähemalt!
  • Puhumismänguasjad – Tutvu lähemalt!
  • Kilkson, T. (2008). Tööka Toonekure talu tegemisi. Kirjastus Ilo.
  • Künnapuu, K. (2007). S sõna alguses. Kirjastus Studium.
  • Künnapuu, K. (2007). Häälik ja täht r sõna alguses: logopeedilisi harjutusi koolieelikule. Kirjastus Viis.
  • Laanisto, R., Pentšuk, K., Raidla, U. (2002). Õpime hääldama: S. TEA Kirjastus.
  • Laanisto, R., Pentšuk, K., Raidla, U. (2003). Õpime hääldama: R I osa. TEA Kirjastus.
  • Laanisto, R., Pentšuk, K., Raidla, U. (2003). Õpime hääldama: K. TEA Kirjastus.
  • Laanisto, R., Pentšuk, K., Raidla, U. (2003). Õpime hääldama: õpetajaraamat. TEA Kirjastus.
  • Laanisto, R., Pentšuk, K., Raidla, U. (2004). Õpime hääldama: R II osa. TEA Kirjastus.
  • Laanisto, R., Pentšuk, K., Raidla, U. (2004). Õpime hääldama: Ä, Ö, Ü, Õ. TEA Kirjastus.
  • Laanisto, R., Pentšuk, K., Raidla, U. (2006). Õpime hääldama: A, O, U, E, I. TEA Kirjastus.
  • Laanisto, R., Pentšuk, K., Raidla, U. (2006). Õpime hääldama: P, M, T, N, L, J, H, V. TEA Kirjastus.
  • Lukanenok, K., Tammemäe, T. (2008). Häälikuseade ja kõnearenduse harjutustik. Kirjastus Koolibri.
  • Paabo, R., Uuring H. (2013). Häälda ja sõrmenda. Kirjastus Studium.

Kõnearendusmaterjalid (sõnavara, grammatika, lause, siduskõne (tekst), suhtlemine)

  • Karu, H., Laane, L. (2008). Kõnearendusmängud: õppemänge koolieelikute sõnavara ja grammatika arendamiseks. Kirjastus Atlex.
  • Kuus, V. (2008). Muinasjutustamise tund. Kirjastus Koolibri.
  • Laane, L., Naestema, R. (2014). Mängides rääkima. Kirjastus Tänapäev.
  • Lukanenok, K., Tammemäe, T. (2008). Häälikuseade ja kõnearenduse harjutustik. Kirjastus Koolibri.
  • Plado, K., Sunts, K. (2005). Sõnad mängivad peitust. TEA Kirjastus.
  • Puidutöö viipekeele piltsõnastik

Lugemis- ja kirjutamisoskuse arendamine

  • Lempu, K. (2019). Ma tunnen kolme tähte. Kirjastus Glossus. Vaata lähemalt!
  • Plado, K., Sunts, K. (2019). Lugedes ladusalt lugema. Kirjastus Studium. Vaata lähemalt!
  • Plado, K., Sunts, K. (2014). Lugedes lugema. Kirjastus Studium. Vaata lähemalt!
  • Hansen, A., Jahu, M. (2010). Lups lugema 1. Ajakirjade Kirjastus.
  • Hansen, A., Jahu, M. (2010). Lups lugema 2. Ajakirjade Kirjastus.
  • Hansen, A., Jahu, M. (2013). Lups lugema 3. Ajakirjade Kirjastus.
  • Kivipõld, H. (2001). Ettevalmistavaid harjutusi lugema – kirjutama õppimiseks. Kirjastus Helmalaid.
  • Kontor, A., Plado, K. (2007). Kirjutades kirjutama. 1. vihik. Tekstid kirjutamiseks. Kirjastus Studium.
  • Kontor, A., Plado, K. (2007). Kirjutades kirjutama. 2. vihik. Mõtlen ja kirjutan. Kirjastus Studium.
  • Kontor, A., Plado, K. (2007). Kirjutades kirjutama. 3. vihik. Kontrollin ja kirjutan. Kirjastus Studium.
  • Kontor, A., Plado, K. (2007). Kirjutades kirjutama: vaatan ja kirjutan: ärakiri. Kirjastus Studium.
  • Lukanenok, K., Tammemäe, T. (2006). Lugemismängud 1. Kirjastus Koolibri.
  • Lukanenok, K., Tammemäe, T. (2007). Lugemismängud 2. Kirjastus Koolibri.
  • Lukanenok, K., Tammemäe, T. (2009). Lugemismängud 3. Kirjastus Koolibri.
  • Lukanenok, K., Tammemäe, T. (2011). Lugemismängud 4. Kirjastus Koolibri.
  • Lukanenok, K., Tammemäe, T. (2013). Lugemismängud 5. Kirjastus Koolibri.
  • Mäses, K. (2012). Häälikust jutuni: hakkame lugema! Kirjastus Koolibri.
  • Plado, K., Sunts, K. (2005). Sõnad mängivad peitust. TEA Kirjastus.
  • Plado, K., Sunts, K. (2015). Kas tõesti loomad räägivad? Lugedes loomamuinasjutte. Kirjastus Studium.
  • Pille Rahe loodud interaktiivsed harjutused lugemis- ja kirjutamisraskustega õpilastele

  • Ello, A., Sõber, L., Viigand, M., Lehes, L. Cross-Cultural Adaptation and Validation of the Voice Handicap Index into Estonian. Tartu.
  • Habicht, A., Kask, H. (2016). Teekond erilise lapse kõrval. Eesti Puuetega Inimeste Koda.
  • Ojasaar, E., Mišiniene, R. (2015). Surdologopeedi käsiraamat.
  • Martins, M. (2010). Õpiraskused. Kelle probleem? Kust otsida lahendust? Kirjastus Koolibri.
  • Sihvo, M. (2009). Terve hääl : hääleravi ABC. Medicina.
  • Kikas. E. (toimetaja). (2008). Õppimine ja õpetamine koolieelses eas. TÜ Kirjastus.
  • Raudsepp-Alt, U., Raudik, S., Lukanenok, K., Bogomolova, E., Pentshuk, K. (2008). Koolimineku lävel. Kirjastus Ilo.
  • Naestema, R., Jahu, M., Suurküla, A., Otto, E., Novek, M. (2008). Lasteaialapse kõne – hääldusraskused, kõnetakistused ja alakõne. Kirjastus Ilo.
  • Kuusik, Ü., Kaasik, B., Lillepuu, Ü., Seero, H-M., Viks, M. (2007).Väikelapse kõne, keele ja tunnetustegevuse areng. Kirjastus Ilo.
  • Mangs, K., Martell, B. (2003). Psühhoanalüütiline arengukäsitlus. TÜ Kirjastus.
  • Butterworth, G., Harris, M. (2002). Arengupsühholoogia alused. TÜ Kirjastus.
  • Veinmann, M. (2001). Vajadus olla mõistetav. Eesti Teatriliit, EMA Kõrgem Lavakunstikool.
  • Ajakiri Eripedagoogika
  • Soone, K., & Raudik, S. (2019). Oh seda K-i! Harjutused ja mängud k-hääliku õige häälduse kujundamiseks. Kirjastus Studium. Tutvu lähemalt!
  • Lubja, K., & Raudik, S. (2018). Oh seda R-i! Harjutused ja mängud r-hääliku õige häälduse kujundamiseks. Kirjastus Studium. Tutvu lähemalt!
  • Alberg, M., Leetsar, K., Raudik, S. (2016). Oh seda S-i! Mängud s-hääliku õige hääldamise kujundamiseks. Kirjastus Studium. Tutvu lähemalt!
  • Hallap, M., Padrik, M., & Raudik, S. (2016). Jutustades jutustama. Pildiseeriate komplekt (12 seeriat) ning juhendmaterjal 4-10-aastaste laste jutustamisoskuse arendamiseks. Kirjastus Studium. Tutvu lähemalt!
  • Adams, I., Stuck, V., & Tillmanns-Karus, M. (2016). Hopsadi-huu, võimlemas on suu! Kirjastus Koolibri. Tutvu lähemalt!
  • Kuus, V., Puik, T., & Raudik, S. (2015). Kips-kõps-külla. Kirjastus Atlex. Tutvu lähemalt!
  • Kask, M., Halman, K., Arnek, P., & Pullerits, M. (2015). Mängukool 4-5aastastele. Kirjastus Avita. Tutvu lähemalt!
  • Laane, L., & Naestema, R. (2014). Mängides rääkima. Kirjastus Tänapäev. Tutvu lähemalt!

Voldikud ja infomaterjalid

Arengulise keelepuude teadlikustamise kampaania voldiku saad alla laadida siit.

Vaata veel: https://radld.org/

Kakskeelsete laste keelelise arengu voldiku saad alla laadida siit.

Vaata veel: https://www.aloadiversite.com/

Laadi alla CPLOL 2014 kakskeelsuse infovoldik siit.

Kuulmislanguse voldik laadi alla siit.


Varajast kõne arengut käsitlev plakat, küsimustikud, voldikud (ELÜ, CPLOL, 2005). Küsimustikud on mõeldud peamiselt pere- ja lastearstidele kõnearengu probleemidega laste väljaselgitamiseks ja logopeedi juurde nõustamisele saatmiseks. Voldikud annavad lapsevanematele esmast nõu kõne arendamise ja igapäevase suhtlemise osas.

Logopeediaalased magistritööd

Kaitstud 2025. aastal:


Kaitstud 2024. aastal:


Kaitstud 2023. aastal:


Kaitstud 2022. aastal:


Kaitstud 2021. aastal:


Kaitstud 2020. aastal:


Kaitstud 2019. aastal:


Kaitstud 2018. aastal:


Kaitstud 2017. aastal:


Kaitstud 2016. aastal:


Kaitstud 2015. aastal:


Veebilehed, rakendused

SA Innove

Häälikuseade ja oraalmotoorika harjutused

Pille ja Lauri lood

Surdologopeedia – eesti keele häälikute õige hääldamise kirjeldused ja videod

E-koolikott

Tutvu lähemalt

Mitmekeelsuse infovoldikud, sh eestikeelsed materjalid.

Alternatiivkommunikatsiooni materjalid.

Düsfaagia ehk neelamishäire materjalid

13. märts on rahvusvaheline neelamise teadlikustamise päev (Swallowing Awareness Day).

Rahvusvahelise neelamise teadlikustamise päeva eesmärgiks on suurendada teadlikkust, kuidas söömine, joomine ja neelamishäire võivad mõjutada inimese elukvaliteeti.

Mis on düsfaagia ehk neelamishäire?

Neelamishäirele (ingl Swallowing Disorder, sks Schluckstörung) viitavad raskused toidu mälumisel, söögi/joogi neelamisel, samuti puudulik võime kontrollida toidumassi suus.

Kuidas neelamishäire avaldub?

Söömine võib olla nii täiskasvanule kui lapsele vaevaline, väsitav, isegi valulik, raskused ilmnevad vedeliku ja  toidu turvalisel imemisel, mälumisel ja  neelamisel. Toit ja vedelik võivad sattuda hingamisteedesse. Söömisele kulub normikohasest rohkem aega,  söömise ajal neelatatakse korduvalt, köhatatakse sageli. Neelamishäire tõttu võib tekkida vedeliku- ja toitainetevaegus. Neelamishäire võib esineda ka siis, kui nähtavad neelamishäire sümptomid puuduvad – nö vaikne aspiratsioon, see tähendab, et söök/jook võib sattuda hingamisteedesse märkamatult, köhareaktsiooni ei teki. Esineda võivad korduvad hingamisteede- või kopsupõletikud.

Miks neelamishäire tekib?

Neelamishäireid võivad põhjustada seedetrakti ülemiste osade (suu, neel, söögitoru) haigused või mehaaniline takistus (näiteks võõrkeha kõris, kasvaja), samuti arenguanomaaliad. Neelamisraskused võivad tekkida ka mitmete ägedate (nt. insult, trauma) või degeneratiivsete (nt. Parkinsoni tõbi, ALS, Sclerosis Multiplex) närvisüsteemi kahjustuste korral. Ka pea- ja kaelapiirkonna traumade või operatsioonidega võib kaasneda neelamishäire.

Kui levinud on düsfaagia?

Lastel esineb neelamishäire kõige sagedamini kesknärvisüsteemi kahjustuse tagajärjel.

Täiskasvanutel on peaaju ägedate verevarustushäirete (ajuinfarkt, ajuverevalandus) puhul neelamishäire teke tavaline, erinevatel andmetel esineb düsfaagia kuni 75% insuldipatsientidest.

Kuidas düsfaagiat diagnoositakse?

Neelamishäire hindamist teostab selleks spetsialiseerunud logopeed. Hindamise käigus selgitatakse välja neelamishäire põhjus, raskusaste ning sellest lähtuvalt turvaline ja parim toitumisviis, -asend, sobiv toidu/vedeliku konsistents. Uuringu käigus saab kasutada instrumentaalseid diagnostilisi vahendeid (nt. videofluoroskoopiline või fiiberendoskoopiline neelamisuuring), mis on kättesaadavad suuremates keskustes.

Millised on düsfaagia ravivõimalused?

Neelamishäirega patsienti ravitakse meekonnatööna. Logopeedi roll on tagada neelamise turvalisus, mida mõjutatakse eelkõige läbi optimaalse neelamisasendi, toidukonsistentsi, söömis-/joomisviisi. Kui patsient on koostöövõimeline (vanus, kognitiivne seisund jm.), kasutatakse teraapias ka neelamisel osalevate lihaste treeningut.

Peaajuinfarkti ja teiste ägedate ajuhaiguste korral võib neelamishäirest taastumine toimuda iseenesest, kuid probleem võib jääda ka pikaaegseks. Degeneratiivsete haiguste korral (nt. Parkinsoni tõbi, SM, ALS) paranemist ei toimu, kasutatakse leevendavat ravi.

Neelamishäire kahtlusel on mõistlik esmalt pöörduda perearsti vastuvõtule. Keerukamate juhtumite korral saab laps abi SA Tallinna Lastehaigla või SA Tartu Ülikooli Kliinikumi lastekliiniku meeskondadelt. Täiskasvanud neelamishäirega patsiendid saavad parimat abi neuroloogia osakonnas, taastusravis või ambulatoorses vastuvõtus töötavatelt logopeedidelt.

  • Kliinilised logopeedid Anne Uriko, Aaro Nursi, Evely Babenko ja Marina Tammik rääkisid Vikerraadio saates “Huvitaja” neelamishäirega patsientidest. Raadiosaadet on võimalik järele kuulata SIIT.
  • Vaata SIIT, mida teha neelamishäire korral! Venekeelne versioon on kättesaadav SIIT.