Publikatsioonid, õppe- ja töövahendid

Erivajadustega õppijad Eesti haridussüsteemis: märkamine, hindamine ja õpetamine

Tutvu lähemalt

Aitame lapse rääkima

Tutvu lähemalt

Kommunikatsioonipuuded lastel ja täiskasvanutel: märkamine, hindamine ja teraapia

Tutvu lähemalt

Kõne- ja keelepuuded lastel ja täiskasvanutel

Lapse kõne arendamine: praktilisi soovitusi kõnelise suhtlemise kujundamisel

Tutvu lähemalt


Testid ja skaalad

TheraBite lõualuu liikuvuse hindamise skaala N150

Häälehäire küsimustik VHI-30-EST

Jänku-test : 3-4-aastaste laste kõne test. Kirjastaja Tartu Ülikool.

5–6-aastaste laste kõne test. Kirjastus Studium.

NOT-S Põhjamaade orofatsiaalne test (2007) 

NOT-S test


  • Urm, A., Tulviste, T. ECDI-2 lühiversioon 2015 Summ-Summ. 2-3aastaste laste kõne ja suhtluse arengu uurimiseks.
  • Neelamise skriiningtest EAT-10
  • UK Pearson

Õppe- ja töövahendid

Kõnekäpp

Logopeedide loodud vahendid logopeedidele – et igapäevatöö oleks lihtsam ja lastel lõbusam!

Vaata lähemalt: kõnekäpp.ee

Tiina Kilksoni Pood – Ühetähejutud

OÜ Ühetähejutud on 2019. aastal asutatud Tiina Kilksoni perefirma, mis pakub e-poes Ühetähejutud näiteks järgmisi tooteid:

1. Alliteratsiooni stiilis koos logopeedi metoodikaga raamat P, T, K, R ja S tähega algavate sõnadega. Ühetähejutud 1. osa

2. Logopeediline kehalisekasvatuse lauamäng, kus saab nii võimelda kui ka teha Helen Kaufmanni õpetuse järgi K hääliku harjutusi.

3. CD “Tädi Tiina Kilksoni unejutud”, kus on 14 alliteratsiooni stiilis juttu ja tekstid on lugenud lauljanna Hanna-Liina Võsa.

4. “Ühetähejutud 2” raamat K, R, M, N ja J tähe metoodika ja harjutustega. Koostajad: Logopeedid Helen Kaufmann ja Anu Vaher.

Nimetatud toodetele on Eesti Logopeedide Ühingu liikmetel 10% soodustus, sooduskood on nähtav sisse loginud liikmele.


ELÜ liikmetele on lengu.ee e-poes 10% soodustust, sooduskood on nähtav sisse loginud liikmetele.

Lengu kõnevurri mängud “Häälikud”

Kõnevurri mängud „Abiks S-le“, „Abiks R-le“, „Abiks K-le“, „Abiks L-ile“, „Abiks Õ-le“ on loodud koostöös Eesti tegevlogopeedidega. Videoõpetustega harjutused toetavad konkreetse hääliku häälduse õiget kujunemist harjutades õigeid hääldusliigutusi ning arendatakse foneemikuulmist. Harjutused on kahes raskusastmes. Saadaval nii Kõnevurri mängukettana komplekteerimiseks ja üksiku lauamänguna. Mängud on ELÜ poolt heaks kiidetud.

Lengu kõnevurri mäng “Oraalmotoorika”

Kõnevurri mäng „Oraalmotoorika“ on loodud koostöös logopeedi Kristiina Jasmiin Rebase ja müofunktsionaalsete terapeutidega. Oraalmotoorika treenimiseks mõeldud videoõpetustega harjutused aitavad tõsta huulte ja keelelihaste toonust ning õiget huulte ja keele puhkeoleku asendi saavutamist. Saadaval nii Kõnevurri mängukettana komplekteerimiseks ja üksiku lauamänguna.

Lengu kõnevurri mäng “Ninahingamine”

Kõnevurri mäng „Ninahingamine“on loodud koostöös logopeedi Kristiina Jasmiin Rebase ja müofunktsionaalsete terapeutidega. Videoõpetustega harjutused stimuleerivad ninahingamist, et aidata tunnetada õhuvoolu liikumist suu ja nina kaudu, eristada suu- ja ninahingamist ning soodustada pingevaba huulte sulguse saavutamist. Saadaval nii Kõnevurri mängukettana komplekteerimiseks ja üksiku lauamänguna.

Lengu kõnevurri mäng “Abiks lugemisele ja kirjutamisele”

Kõnevurri mäng „Abiks lugemisele ja kirjutamisele“on loodud koostöös tegevlogopeedi Kristiina Jasmiin Rebasega. Videoõpetustega harjutusi tehes saab mänguliselt arendada lugemiseks ja kirjutamiseks vajalikke eeloskuseid nagu häälikute kuulamine, nende eristamine ja asukoha ning järjestuse tajumine, häälikupikkuste tajumine, eristamine ja muutmine. Saadaval nii Kõnevurri mängukettana komplekteerimiseks ja üksiku lauamänguna.


Lengu kõnevurri mäng “Mänguring”

Kõnevurri mäng „Mänguring“ on loodud koostöös logopeediga. See mänguline abivahend toetab lapse kõne ja sõnavara arengut. Mängu abil on võimalik laiendada laste sõnavara ning eelkooliealistel lastel toetada kirjaliku kõne eeloskusi, arendades häälikanalüüsioskust. Lisaks sõnamängudele on kettal veel muid vahvaid mängulisi ülesandeid! Ülesanded on erineva raskusastmega. Saadaval nii Kõnevurri mängukettana komplekteerimiseks ja üksiku lauamänguna.

Lengu doomino “Sarnase kõlaga sõnad” I raskusaste”

Doomino „Sarnase kõlaga sõnad” I raskusaste on doomino põhimõttel mängitav õppemäng, mis arendab häälikute ja häälikupikkuste kuulamis- ning eristamisoskust, kujundab esmast häälikanalüüsioskust, mis on eelduseks lugemisele ja kirjutamisele. Samuti rikastab sõnavara, arendab tähelepanu ja taju, õpetab koostööoskust ja toetab õigekirja kujunemist. Mäng on loodud koostöös tegevlogopeedi Kristiina Jasmiin Rebasega. Mäng sobib lastele, kes tunnevad tähti ja on alustanud lugemisega.

Lengu doomino “Sarnase kõlaga sõnad” II raskusaste

Doomino „Sarnase kõlaga sõnad” II raskusaste on doomino põhimõttel mängitav õppemäng, mis arendab häälikute ja häälikupikkuste kuulamis- ning eristamisoskust, kujundab esmast häälikanalüüsioskust, mis on eelduseks lugemisele ja kirjutamisele. Samuti rikastab sõnavara, arendab tähelepanu ja taju, õpetab koostööoskust, toetab õigekirja kujunemist. Mäng on loodud koostöös tegevlogopeedi Kristiina Jasmiin Rebasega. Sobib lastele, kes juba loevad, eriti hea materjal algklassides, aga sobib ka põhikooli lõpuni, eriti neile lastele, kel raskusi lugemise ja kirjutamisega ja kelle sõnavara vajab täpsustamist ning rikastamist.

Lengu jututäringud

Jututäringud on nii lapse loovust kui kõne arendav mäng. Kaheksa puidust täringuga saab moodustada tuhandeid kombinatsioone kaasahaaravaid lugusid. Jututäringutega saab arendada ka lause loomet, jutustamisoskust ning loovat mõtlemist. Vahend sobib nii eesti kui muu kodukeelega lastele. Mäng on loodud koostöös eripedagoog Marliis Miilimäega.


Veel õppematerjale ja töövahendeid

Hääldus, kõne rütm ja tempo

  • Velner, L., Roosi, K. (2024) Riina reisib rongiga. Kirjastus Glossus. Tutvu lähemalt!
  • Velner, L. Otstak, K. (2022) Kiisu ja kindad. Kirjastus Glossus. Tutvu lähemalt!
  • Puhumismänguasjad – Tutvu lähemalt!
  • Kilkson, T. (2008). Tööka Toonekure talu tegemisi. Kirjastus Ilo.
  • Künnapuu, K. (2007). S sõna alguses. Kirjastus Studium.
  • Künnapuu, K. (2007). Häälik ja täht r sõna alguses: logopeedilisi harjutusi koolieelikule. Kirjastus Viis.
  • Laanisto, R., Pentšuk, K., Raidla, U. (2002). Õpime hääldama: S. TEA Kirjastus.
  • Laanisto, R., Pentšuk, K., Raidla, U. (2003). Õpime hääldama: R I osa. TEA Kirjastus.
  • Laanisto, R., Pentšuk, K., Raidla, U. (2003). Õpime hääldama: K. TEA Kirjastus.
  • Laanisto, R., Pentšuk, K., Raidla, U. (2003). Õpime hääldama: õpetajaraamat. TEA Kirjastus.
  • Laanisto, R., Pentšuk, K., Raidla, U. (2004). Õpime hääldama: R II osa. TEA Kirjastus.
  • Laanisto, R., Pentšuk, K., Raidla, U. (2004). Õpime hääldama: Ä, Ö, Ü, Õ. TEA Kirjastus.
  • Laanisto, R., Pentšuk, K., Raidla, U. (2006). Õpime hääldama: A, O, U, E, I. TEA Kirjastus.
  • Laanisto, R., Pentšuk, K., Raidla, U. (2006). Õpime hääldama: P, M, T, N, L, J, H, V. TEA Kirjastus.
  • Lukanenok, K., Tammemäe, T. (2008). Häälikuseade ja kõnearenduse harjutustik. Kirjastus Koolibri.
  • Paabo, R., Uuring H. (2013). Häälda ja sõrmenda. Kirjastus Studium.

Kõnearendusmaterjalid (sõnavara, grammatika, lause, siduskõne (tekst), suhtlemine)

  • Karu, H., Laane, L. (2008). Kõnearendusmängud: õppemänge koolieelikute sõnavara ja grammatika arendamiseks. Kirjastus Atlex.
  • Kuus, V. (2008). Muinasjutustamise tund. Kirjastus Koolibri.
  • Laane, L., Naestema, R. (2014). Mängides rääkima. Kirjastus Tänapäev.
  • Lukanenok, K., Tammemäe, T. (2008). Häälikuseade ja kõnearenduse harjutustik. Kirjastus Koolibri.
  • Plado, K., Sunts, K. (2005). Sõnad mängivad peitust. TEA Kirjastus.
  • Puidutöö viipekeele piltsõnastik

Lugemis- ja kirjutamisoskuse arendamine

  • Lempu, K. (2019). Ma tunnen kolme tähte. Kirjastus Glossus. Vaata lähemalt!
  • Plado, K., Sunts, K. (2019). Lugedes ladusalt lugema. Kirjastus Studium. Vaata lähemalt!
  • Plado, K., Sunts, K. (2014). Lugedes lugema. Kirjastus Studium. Vaata lähemalt!
  • Hansen, A., Jahu, M. (2010). Lups lugema 1. Ajakirjade Kirjastus.
  • Hansen, A., Jahu, M. (2010). Lups lugema 2. Ajakirjade Kirjastus.
  • Hansen, A., Jahu, M. (2013). Lups lugema 3. Ajakirjade Kirjastus.
  • Kivipõld, H. (2001). Ettevalmistavaid harjutusi lugema – kirjutama õppimiseks. Kirjastus Helmalaid.
  • Kontor, A., Plado, K. (2007). Kirjutades kirjutama. 1. vihik. Tekstid kirjutamiseks. Kirjastus Studium.
  • Kontor, A., Plado, K. (2007). Kirjutades kirjutama. 2. vihik. Mõtlen ja kirjutan. Kirjastus Studium.
  • Kontor, A., Plado, K. (2007). Kirjutades kirjutama. 3. vihik. Kontrollin ja kirjutan. Kirjastus Studium.
  • Kontor, A., Plado, K. (2007). Kirjutades kirjutama: vaatan ja kirjutan: ärakiri. Kirjastus Studium.
  • Lukanenok, K., Tammemäe, T. (2006). Lugemismängud 1. Kirjastus Koolibri.
  • Lukanenok, K., Tammemäe, T. (2007). Lugemismängud 2. Kirjastus Koolibri.
  • Lukanenok, K., Tammemäe, T. (2009). Lugemismängud 3. Kirjastus Koolibri.
  • Lukanenok, K., Tammemäe, T. (2011). Lugemismängud 4. Kirjastus Koolibri.
  • Lukanenok, K., Tammemäe, T. (2013). Lugemismängud 5. Kirjastus Koolibri.
  • Mäses, K. (2012). Häälikust jutuni: hakkame lugema! Kirjastus Koolibri.
  • Plado, K., Sunts, K. (2005). Sõnad mängivad peitust. TEA Kirjastus.
  • Plado, K., Sunts, K. (2015). Kas tõesti loomad räägivad? Lugedes loomamuinasjutte. Kirjastus Studium.
  • Pille Rahe loodud interaktiivsed harjutused lugemis- ja kirjutamisraskustega õpilastele

  • Ello, A., Sõber, L., Viigand, M., Lehes, L. Cross-Cultural Adaptation and Validation of the Voice Handicap Index into Estonian. Tartu.
  • Habicht, A., Kask, H. (2016). Teekond erilise lapse kõrval. Eesti Puuetega Inimeste Koda.
  • Ojasaar, E., Mišiniene, R. (2015). Surdologopeedi käsiraamat.
  • Martins, M. (2010). Õpiraskused. Kelle probleem? Kust otsida lahendust? Kirjastus Koolibri.
  • Sihvo, M. (2009). Terve hääl : hääleravi ABC. Medicina.
  • Kikas. E. (toimetaja). (2008). Õppimine ja õpetamine koolieelses eas. TÜ Kirjastus.
  • Raudsepp-Alt, U., Raudik, S., Lukanenok, K., Bogomolova, E., Pentshuk, K. (2008). Koolimineku lävel. Kirjastus Ilo.
  • Naestema, R., Jahu, M., Suurküla, A., Otto, E., Novek, M. (2008). Lasteaialapse kõne – hääldusraskused, kõnetakistused ja alakõne. Kirjastus Ilo.
  • Kuusik, Ü., Kaasik, B., Lillepuu, Ü., Seero, H-M., Viks, M. (2007).Väikelapse kõne, keele ja tunnetustegevuse areng. Kirjastus Ilo.
  • Mangs, K., Martell, B. (2003). Psühhoanalüütiline arengukäsitlus. TÜ Kirjastus.
  • Butterworth, G., Harris, M. (2002). Arengupsühholoogia alused. TÜ Kirjastus.
  • Veinmann, M. (2001). Vajadus olla mõistetav. Eesti Teatriliit, EMA Kõrgem Lavakunstikool.
  • Ajakiri Eripedagoogika
  • Soone, K., & Raudik, S. (2019). Oh seda K-i! Harjutused ja mängud k-hääliku õige häälduse kujundamiseks. Kirjastus Studium. Tutvu lähemalt!
  • Lubja, K., & Raudik, S. (2018). Oh seda R-i! Harjutused ja mängud r-hääliku õige häälduse kujundamiseks. Kirjastus Studium. Tutvu lähemalt!
  • Alberg, M., Leetsar, K., Raudik, S. (2016). Oh seda S-i! Mängud s-hääliku õige hääldamise kujundamiseks. Kirjastus Studium. Tutvu lähemalt!
  • Hallap, M., Padrik, M., & Raudik, S. (2016). Jutustades jutustama. Pildiseeriate komplekt (12 seeriat) ning juhendmaterjal 4-10-aastaste laste jutustamisoskuse arendamiseks. Kirjastus Studium. Tutvu lähemalt!
  • Adams, I., Stuck, V., & Tillmanns-Karus, M. (2016). Hopsadi-huu, võimlemas on suu! Kirjastus Koolibri. Tutvu lähemalt!
  • Kuus, V., Puik, T., & Raudik, S. (2015). Kips-kõps-külla. Kirjastus Atlex. Tutvu lähemalt!
  • Kask, M., Halman, K., Arnek, P., & Pullerits, M. (2015). Mängukool 4-5aastastele. Kirjastus Avita. Tutvu lähemalt!
  • Laane, L., & Naestema, R. (2014). Mängides rääkima. Kirjastus Tänapäev. Tutvu lähemalt!

Voldikud ja infomaterjalid

Arengulise keelepuude teadlikustamise kampaania 2lk voldiku saad alla laadida siit.

Vaata veel: https://radld.org/

Laadi alla CPLOL 2014 kakskeelsuse infovoldik siit.

Kuulmislanguse voldik laadi alla siit.

Kakskeelne laps ja tema keeled. Voldiku saad alla laadida siit.

Vaata veel: https://www.aloadiversite.com/

Suhtluskoostöö voldiku saad alla laadida siit.

Vaata veel: https://www.aloadiversite.com/

Kakskeelsete laste keelelise arengu voldiku saad alla laadida siit.

Vaata veel: https://www.aloadiversite.com/


Varajast kõne arengut käsitlev plakat, küsimustikud, voldikud (ELÜ, CPLOL, 2005). Küsimustikud on mõeldud peamiselt pere- ja lastearstidele kõnearengu probleemidega laste väljaselgitamiseks ja logopeedi juurde nõustamisele saatmiseks. Voldikud annavad lapsevanematele esmast nõu kõne arendamise ja igapäevase suhtlemise osas.

Logopeediaalased magistritööd

Kaitstud 2025. aastal:


Kaitstud 2024. aastal:


Kaitstud 2023. aastal:


Kaitstud 2022. aastal:


Kaitstud 2021. aastal:


Kaitstud 2020. aastal:


Kaitstud 2019. aastal:


Kaitstud 2018. aastal:


Kaitstud 2017. aastal:


Kaitstud 2016. aastal:


Kaitstud 2015. aastal:


Veebilehed, rakendused

SA Innove

Häälikuseade ja oraalmotoorika harjutused

Pille ja Lauri lood

Surdologopeedia – eesti keele häälikute õige hääldamise kirjeldused ja videod

E-koolikott

Tutvu lähemalt

Mitmekeelsuse infovoldikud, sh eestikeelsed materjalid.

Alternatiivkommunikatsiooni materjalid.